#Учиться #Делать #Отдыхать

За лаштунками Alarm Grafiti Fest 2017: українські райтери розповідають про «мальовничу» кар’єру

В Одесі вперше проведуть фестиваль графіті.

19 і 20 серпня в Одесі відбудеться Alarm Grafiti Fest. 40 райтерів зі всієї України приїдуть для того, щоб перетворити місцевий торговельний центр «Атріум» на справжній витвір мистецтва за 48 годин. Відомо, що фестиваль існує вже три роки, але Одеса приймає його вперше. Forshmag поспілкувався з художниками-учасниками фестивалю про графіті-культуру в різних містах України, фідбек місцевих жителів на їхню творчість і деякі тонкощі цієї «міської гри».

 

Графіті-культура у великих містах

Хлопці, розкажіть, наскільки популярною графіті-культура є у вашому місті?

Станіслав, Sleekiez: За Київ можу сказати, що він пережив вже багато бумів графіті. І, на мою думку, ще велика кількість таких бумів чекає на столицю, з кожним разом на більш високому рівні. Звісно, всі ці «піднесення» закликають до стріт-арту і графіті нових творців. Щодо мого рідного міста Луцька — все стабільно, але з кожним роком також все якісніші малюнки. Людей, які займаються стріт-артом і графіті, не дуже багато, але їхній рівень постійно зростає.

Володимир, Keno Kickit: Стан графіті у Львові я оцінюю на 7 з 10. Тенденції спостерігаємо такі: людей, які малюють, небагато та активність порівняно з минулими роками, на мою думку, дещо зменшилась. За винятком, мабуть, графіті-фестивалів. Нові обличчя в графіті з’являються нечасто, тому що нині це стало принаймні дуже дорого.

Sleekiez (зліва) і Keno Kickit (справа).

А як особисто ви прийшли до графіті-комьюніті? Що сприяло вашому інтересу до цього?

Станіслав, Sleekiez: Все почалося з хвилі хіп-хопу, яка прийшла до нас на Волинь із Польщі. На початку свого шляху я ходив на брейк-данс, писав реп, малював графіті та ходив на панк-концерти. Великий вплив справили на мене піонери українського графіті (Сік, Gzibe, Orbit та інші) — саме їхні роботи я вперше побачив вживу і зрозумів, що стіни створені для того, щоб на них малювати.

Привабливим для мене було те, що в цій сфері не було жодних шкіл, і ти повинен був сам усього навчитися. Єдине правило — намалювати так, щоб це було гарно не тільки на твій смак, а ще й щоб інші «зацінили». Відкинувши всі зайві захоплення, я почав малювати і не зупинятися на досягнутому. Тепер малювання є частиною мене.

Володимир, Keno Kickit: Спочатку я малював на стінах, і це були тільки шрифти, хоча паралельно займався живописом, графікою та ілюстрацією. На той час все залишалося в своїй площині: живопис — на полотні, графіка та ілюстрація — на папері, а графіті — на стінах.

 

Поступово це все почало поєднуватись в одну техніку. Тобто якщо це було графіті, я намагався додати у нього якісь елементи живопису, фактур, прозорості шарів за допомогою пензлів і широких щіток. Або коли робив полотна, додавав у них елементи спрею чи графіки.

 

Такий підхід дозволяє експериментувати, отримувати якісь неочікувані результати. Саме так мені комфортно створювати свої роботи.

Місто Львів, фестиваль Алярм 2016 року. Робота створена Sleekiez спільно з Nam2.

 

Что почитать: Фоторепортаж про одесский стрит-арт

 

Зроби собі мурал

Чого вартий один мурал? Чи важко його намалювати самостійно? Ви за командну роботу чи особисту?

Станіслав, Sleekiez: Мурали можуть бути різного розміру. Якщо в когось є час і бажання, він може і сам все намалювати. В комерційних проектах все залежить від бюджету, термінів і бажання заробити кожного художника окремо.

Володимир, Keno Kickit: Самому дуже важко намалювати великий мурал. Чим більше людей у команді, тим легше працювати. Головне, щоб це були добре підготовлені люди. Наприклад, один учасник нашої команди сам створив мурал на 16-поверхівці за 7 днів. Для порівняння: стільки ж днів ми втрьох малювали мурал висотою 3 поверхи.

Робота «У пошуках світла». Стрий. Keno Kickit.

Ваш перший малюнок зроблено. Яку реакцію вам доводилось спостерігати у пересічних мешканців?

Станіслав, Sleekiez: Переважно людям подобається те, що я малюю. Хоча, наприклад, люди похилого віку цього не розуміють, тому дискусії часто траплялися. Але час пливе. І, здебільшого, пересічні люди можуть і не помічати малюнків, вони занадто заклопотані своїми справами і девайсами.

Володимир, Keno Kickit: Реакція буває різною. Зазвичай на старті роботи вона негативна, а по завершенню змінюється на позитивну. Був випадок, якось малювали стіну. Навпроти в будинку жила бабця, якій дуже не сподобалось, що ми щось там креслимо, мажемо, і вона відкрито сварилася з нами. Але наприкінці дня, коли ми завершили роботу, вона сказала, що забирає свої слова назад. Все ж таки дуже гарно вийшло, вибачалась і подякувала, що створили під її вікнами щось красиве.

 

Був випадок, коли я замальовував свою ж роботу, щоб намалювати нову. Жінка, яка живе навпроти, не дозволяла мені це робити. Казала, що їй дуже подобається те, що є, і вона не розуміла, навіщо ми це робимо.

 

А які перешкоди зустрічаються на шляху райтера у великому місті?

Станіслав, Sleekiez: Я малюю переважно на фестивалях або в легальних місцях і дозволами не займаюсь, тому не можу відповісти на це питання.

Володимир, Keno Kickit: Немає жодних перешкод. Я не малюю там, де не можна малювати. Здебільшого, люди ставляться позитивно до малюнків і підтримують нас, особливо коли місце, де ми малюємо, було страшне і занедбане.

Робота Sleekiez спільно з Treaf19. Київ.

 

Что почитать: 9 книжных новинок для летней сиесты

 

Особистість у малюнках

Яка тематика ваших графіті? Що надихає на їх створення?

Станіслав, Sleekiez: В кожній роботі своя тематика, іноді вона відсутня, і важливі тільки форми і кольори. Переважно все залежить від місця, настрою і середовища. Натхнення колись черпав у роботах інших людей, потім цього стало мало, і коло розширилося до суміжних видів мистецтва, а тепер натхнення можна знайти в будь-чому. Найбільше приваблюють різні легенди, міфічні істоти, історичні події, художні й наукові твори, щоб малюнок був наповнений змістом.

Володимир, Keno Kickit: Я не дотримуюсь однієї тематики, кожен малюнок особливий, зі своєю історією та ідеєю. Роботу створюю більше як візуальний продукт, в якому в процесі вже з’являється концепція (мені важче йти від концепції, я працюю навпаки). Спочатку створюю певні форми, об’єкти, композиції, які мені подобаються. Потім додаю деталі та концепцію. Такий підхід дозволяє створювати полотна легко та інтуїтивно. Як приклад, на створення одного полотна мене надихнуло розбите вікно: мені сподобалась композиція, яка утворилася з уламків, і я вирішив її взяти за основу майбутнього графіті.

Вул. Дорошенка, Львів. Фото: Keno Kickit.

Що потрібно знати будь-якому райтеру-початківцю? Чи є якісь правила в цій «міській грі»?

Станіслав, Sleekiez: Знаєте, це індивідуальний шлях кожного, тому загальні поради тут, на мою думку, зайві, а от конкретні конструктивні рекомендації треба давати вже особисто. Матеріали вже занадто доступні і розрекламовані, але також можуть бути різні (мав знайомого, який малював землею). Тому тут головне — бажання і які ресурси для вас доступні.

 

Правил у стріт-арті та графіті немає, не було і, сподіваюсь, не буде. Тому ця сфера мене і приваблює. Але, звісно ж, ніхто не скасовував правила Дарвіна про те, що виживає сильніший.

 

Володимир, Keno Kickit: Для основної роботи раджу обирати ті матеріали, з якими комфортно працювати, а інколи й ті, з якими важко, для того, щоб розширити базу навичок. Потрібно малювати багато ескізів і вчитись, дивитись на кращих майстрів, завдяки інтернету це не проблема. Ставити конкретні цілі, пов’язані з малюванням, і йти до них, не зупиняючись.

 

Что почитать

В Одессе устроят фотокросс для фотографов

Ярослав Лодыгин: «Украина сейчас — это самая богатая на сценарии страна»

Пляжная карта Одессы: past, present, future

ForshMag - полезный городской интернет-журнал.
Использование материалов ForshMag разрешено только с предварительного согласия правообладателей при наличии активной ссылки на источник.

О журнале

Связь с редакцией: forshmag@impacthub.odessa.ua
Проект

Подписаться