#Учиться #Делать #Отдыхать

«Культура і мистецтво – це завжди гра в довгу, без джекпотів сьогодні»

Як просувати український культурний продукт на міжнародний ринок, і до чого тут Dakh Daughters і Сергій Жадан.

Якою бачать Україну іноземці? Корупція, війна, бідність — головні асоціації, на думку Сергія Осипенка, президента Фонду культурної дипломатії UART. Некомерційна організація була створена у 2011 році задля популяризації України та української культури за кордоном. У травні фонд підтримує проведення в Одесі виставки українсько-французького творчого дуету митців Микити і Каміль Кравцових «Армагеддон». В інтерв’ю ForshMag Сергій поділився своїм баченням того, як продавати країну на експорт завдяки локальній культурі.

 

Фільтр світу

Чому ви вважаєте за потрібне підтримувати культурні проекти?

Культура — це частина життя, як і життя є частиною культури. Мистецтво розвиває мислення, навчає сприймати речі поза звичними уявленнями, виходити за межі усталених шаблонів. Воно є одним із тих фільтрів, призм, через які можна інакше дивитись на світ, бути відкритим, сприймаючи будову макро- і мікрокосму — середовища, оточення, себе.

 

Повторюючи слова Марселя Пруста: «Лише завдяки мистецтву ми можемо покинути самих себе, дізнатись, як інший бачить всесвіт».

 

Підтримка культури — основа основ. Вона переважає усі інші фактори за своїми потенційними можливостями, потужністю впливу, способами пошуку ідентичності особистості, спільнот та інтеграцією їх у глобальний світ.

Коли ви вперше стикнулися з мистецтвом? Як саме це було?

Розуміння мистецтва і входження його в життя не відбувається в певний момент. Це не акт прозріння чи осяяння. Думаю, що дотик до мистецтва відбувається одразу при народженні людини.

 

Взагалі мистецтво для мене — це не дихотомія «подобається / не подобається», а, скоріше, складний процес взаємозв’язків, залежностей, синергій.

 

Якщо говорити про витвори мистецтва, шедеври, надбання поколінь та традицій: чим більше подорожуєш, вивчаєш, споглядаєш, досліджуєш, відкриваєш прояви арту, тим чіткіше формуються власні внутрішні цінності, переконання, відточуються смаки.

 

Що почитати: Як бути художников, якщо ти жінка

 

Культурна дипломатія

Навіщо Україні фонд культурної дипломатії? І культурна дипломатія загалом?

Мистецтво — універсальна мова світу і водночас мова кожного народу, кожної людини. Культурна дипломатія забезпечує міжнародний культурний обмін, в рамках якого мистецтво долає кордони і зближує спільноти, сприяє порозумінню між ними.

Репутація та сприйняття України в очах іноземної аудиторії часто має негативний контекст (війна, корупція, бідність). Саме завдяки культурній дипломатії, її інструментарію можна змінити вектор інтересу, сформувати позитивний імідж, наповнити його новим змістом — як країни з багатою культурною спадщиною та талановитими митцями, креативність і професійність яких відповідає, а інколи й перевершує глобальний рівень.

1919-1920 роки — перший тріумф культурної дипломатії України. Світове турне Української республіканської капели під керівництвом диригента Олександра Кошиця підкорило столиці Європи та США, справило неабиякий вплив на очільників держав того часу. Про Україну заговорили як про державу, гідну поваги, визнання та партнерства. Саме під час цього турне розлетівся по світу український «Щедрик» Миколи Леонтовича. Погоджуюсь з думкою колишнього директора Польського інституту в Києві та Нью-Йорку Єжи Онуха про те, що культурна дипломатія — це продаж іміджу країни засобами культури. Фонд культурної дипломатії UART за допомогою об’єднавчої сили мистецтва прагне конструктивно впливати на розвиток міжнародних відносин.

Український Нац. Хор під проводом О.Кошиця в залі “Орфео Каталя” в Барселоні (Іспанія, січень 1921 р.)

Ви тісно співпрацюєте із Францією — країною, де культура займає одне з визначних місць міжнародних відносин. Як вважаєте, чи може в України бути власний культурний шлях? Що потрібно зробити, щоб українська культура була не менш популярна у світі, аніж французька?

Особисто я не розділяю культуру на українську, французьку чи будь-яку іншу. Для мене це є універсальною субстанцією. Саме завдяки різноманіттю проявів мистецтва створюються унікальні умови для внеску кожного в спільнотворення, цілепокладання і в той же час самоідентифікації.

Минулого року ми брали участь у Венеціанській бієнале та Франкфуртській книжковій ярмарці. До яких інших міжнародних культурних подій Україні варто долучитися, щоби про нас дізнавалися з «правильного боку»?

В 2013 році Оксана Мась представляла Україну з проектом «Квантова молитва» на Венеціанській бієнале за підтримки фонду UART. Оксана Мась — це українська художниця світового масштабу. Проекти мисткині не лише виконуються в унікальній техніці, а й піднімають і розвивають ідеї глобального, філософського значення, що торкаються кожної людини, незалежно від країни проживання, мови чи переконань.

«Квантовая молитва», Оксана Мась

Основою для представлення України у світі має бути підхід, який спирається насамперед на конкуренцію творчих ідей, креативних концептів, які відповідають міжнародним тенденціям та набувають цінності завдяки репрезентації в унікальному форматі / іншою мовою сенсів / нетривіальним поглядом, який відображає локальні особливості України. Достойний проект, запит на який є у світі, можна масштабувати та представляти на відповідних майданчиках будь-де: у Лондоні, Вашингтоні чи Токіо. І це буде успішно, що підтверджують Dakh Daughters, Андрій Курков, Влад Троїцький, Сергій Жадан, Сергій Полунін та багато інших.

 

Читайте также: Книга, которая поможет не бояться современного искусства

 

Як, на вашу думку, слід розвивати культуру меценатства?

В Україні є традиція меценатства в найкращих його проявах, реалізована такими знаними сім’ями, як Терещенки, Ханенки, Бродські, Галагани, Гірші, Дідушицькі, Любомирські, Симиренки.

Для того щоб продовжувати і розвивати надзвичайно цінну та корисну практику в сучасних умовах, потрібно кілька речей. Але передусім — законодавча основа меценатської діяльності, адаптація національного законодавства до норм законодавства ЄС. Можливо, варто використати і сучасні формати: відсоткова філантропія,правова норма низки кран Східної Європи, зміст якої полягає у можливості переадресувати 1 % сплаченого податку на суспільні / культурні потреби безпосередньо окремій організацій у цій сфері венчурна філантропія,галузь благодійної діяльності, в якій моделі приватної власності / венчурного капіталу застосовуються у неприбутковому і благодійницькому секторах ендавмент.сума коштів або цінних паперів, які вносяться благодійником у банк або небанківську фінансову установу, завдяки чому набувач благодійної допомоги отримує право на використання відсотків або дивідендів, нарахованих на суму такого ендавменту

Вважаю доцільною пропозицію Наталії Заболотної, глави Фонду гуманітарного розвитку України та видавця альманаху Art Ukraine, про відрахування від соціально шкідливих видів бізнесу — азартного, алкогольного та тютюнового — до «Фонду добрих справ» (за аналогією з британським) на культурні та соціальні потреби суспільства, що успішно апробовано у Британії та Естонії. Тема варта обговорення та після знаходження консенсусу стейкхолдерів — впровадження.

Необхідна підтримка інституцій у галузі культури, що нещодавно почали свою діяльність. Вони, сподіваюся, стануть якісними платформами для генерації та експорту українського культурного продукту: Український інститут, Культурний фонд, Центр Довженка, Інститут книги тощо.

 

Україна на Венеціанській бієнале 2015 рік

Участь як у знаних світових подіях (Венеціанська бієнале, Франкфуртський книжковий ярмарок, Каннський кінофестиваль тощо), так і створення локальних івентів, які розвивають мистецьке середовище та стають магнітом для іноземної аудиторії (Гогольfest, Книжковий арсенал, Одеський кінофестиваль, Leopolis Jazz Fest, Strichka тощо).

 

Можливо, таким стане і Ukrainian ID — Міжнародний економічно-гуманітарний форум у Каневі, покликаний об’єднати бізнес і культуру задля генерування нових смислів культурного капіталу та створення умов для втілення сміливих проектів. Також не можу не згадати про необхідність створення можливостей для молодих митців, як, наприклад, проект Фонду Grant UART, де таланти отримують шанси для реалізації та вдосконалення.

Як пояснювати бізнесу, що культуру потрібно підтримувати?

Культура і мистецтво — це завжди гра в довгу, без джекпотів сьогодні. Для тих, хто націлений на швидкі особисті вигоди, це навряд чи буде актуально. Однак бізнесмени, які вбачають тісний взаємозв’язок із побудовою стійкої культурної основи, формуванням привабливого іміджу країни за кордоном та мислять категоріями стратегії win-win, ті однозначно будуть підтримувати мистецькі проекти. В перспективі — це кращі умови для кожного з нас. І тенденції говорять про те, що в культурні проекти щедро інвестують, незважаючи на непередбачуваність сучасного світу: від створення дивовижних архітектурних споруд, як Louvre Abu Dabhi чи Ельбська філармонія у Гамбурзі, до зібраних колекцій, які виставляються на загальний огляд, наприклад, музей фонду Louis Vuitton Бернара Арно в Парижі або колекції Франсуа Піно у Венеції в музеях Палаццо Грассі та в Пунта-делла-Догана.

Louvre Abu Dabhi

І на завершення про роль мистецтва від одного з лідерів філософського-мистецького напрямку екзистенціалізму — Альбера Камю: «Для мене мистецтво — це ніяк не забава самотнього творця. Для мене це спосіб достукатися до якомога більшої кількості людей, створивши цілісну картину загальних страждань та радощів».

 

Что почитать:

Кисточка не только для косметики: как быть художником, если ты женщина

Креативное и солидарное фермерство: опыт Германии и Украины

Карта скульптур: где найти одесских котов?

ForshMag - полезный городской интернет-журнал.
Использование материалов ForshMag разрешено только с предварительного согласия правообладателей при наличии активной ссылки на источник.

О журнале

Связь с редакцией: forshmag@impacthub.odessa.ua
Проект

Подписаться