#Учиться #Делать #Отдыхать

Ставтеся іронічно: як слухати нову музику

Музикознавиця Любов Морозова та композитор і музикант Максим Коломієць розмірковують про те, чому класична музика перетворилася на музей запилених експонатів та як новій академічній традиції побудувати зв’язки із новою аудиторією.

Заручники традицій, або чому класична музика не цікавить молодь

Сформувався такий стереотип, що класична музика — це або для бабусь, або для інтелектуалів, або для багатіїв. Що це нудно та застаріло. Ви згодні з таким твердженням? Чому особливо серед молоді є певний рівень скепсису щодо шедеврів класичної музики? Чи можна цю тенденцію якось переломити?

Музикознавеця Любов Морозова, джерело: https://www.facebook.com/urbanmusichall

Любов: Філармонія та оперний театр перетворилися на набір ритуалів, які важливіші, аніж сама музика. Важливо те, в чому ти прийшов, чи ти пройшовся по червоній доріжці, чи ти взяв келих шампанського. Між частинами твору в жодному разі не аплодувати. Уважно слухай людину, що виходить і оголошує твір, що звучатиме. Цей набір ритуалів для однієї категорії слухачів прийнятний, тому що вони так звикли. Але молодих людей, або тих, хто ніколи туди не ходив, ця система страшенно відлякує. Якщо ти не знаєш і не розумієш цих ритуалів, цієї мови — ти не свій. Ти почуваєшся чужинцем. Новій аудиторії не хочеться йти на концерт класичної музики через постійні обмеження.

 

Окрім того, класична музика, що звучить у філармонії, — це в основному твори, що вже пройшли селекцію. Це прошарок усього в 3-5 % від усіх шедеврів. І ці 3 % звучать постійно.

 

Чому ж оркестри зазвичай виконують одне й те ж саме? Тобто є якийсь безпрограшний джентльменський набір — Вівальді, Чайковський і так далі по списку?

Максим: За кордоном я багато гастролював із німецьким колективом. Менеджери дуже прискіпливо рахують гроші: там кожна репетиція оплачується, і це величезні витрати. Тому якщо можна робити програму взагалі без репетицій, вони будуть робити без них. Оркестранти знають свої партії, бо багато грали ці твори, диригент з’ясував із солістом темпи і поїхали. Просто всі знають свої темпи, і поїхали.

Любов: Через обійми жорстких норм з одного боку і очікувань людей, що приходять на концерти з іншого боку, класичній музиці складно зацікавити нових людей. Це насправді мінус-відбір, коли йде орієнтація на людей, які налаштовані на споглядання музейних експонатів. А люди, що хочуть чогось живого та експериментального, не доходять до цих зал. Ми зараз потроху намагаємося їх збирати довкола нових форм подачі цього мистецтва. Наприклад, роблячи камерну програму в рамках Odessa Classics та інше. Але є тиск з боку політики концертних зал, яка перетворює класичну музику на музей.

Джерело: https://www.facebook.com/urbanmusichall

 

Простір для музикування

В Одесі складна ситуація з концертними майданчиками, тим паче з холами для виконання камерної музики. Як із цим в Києві?

Максим: У Києві, незважаючи на те, що це велике місто, багато проблем із просторами для музикування. Іноді здається, що простіше самому побудувати ту залу, аніж знайти хорошу.

Любов: Максим закінчив Кельнську вищу школу музики. Повернувшись в Україну, він зрозумів, що йому немає де виконуватися в нас. Тепер у нього є майстерня: він створив свій простір, де виконує музику.

Максим: Простір називається «Кора», і він знаходиться при Національному центрі Довженка. Ціль фільмофонду — побудувати довкола себе багато незалежних у багатьох сенсах просторів, де митці будуть робити те, що хочуть, без жодних обмежень. Принаймні без обмежень, пов’язаних із простором. Цим завідує Іван Козленко, який займається і кіно, і багатьма іншими проектами. Ми побудували власний простір — невеличку залу для творчості. У планах й освітні проекти, а зараз проводимо концерти, співпрацюючи з молодими композиторами. Тобто це міні-простір для концертного спілкування.

Любов: Все проходить у дуже розслабленій атмосфері — так званий квартирник, але все ж таки це повноцінні концерти. Простір за формою як куб, може вмістити до 30-ти людей.

Максим: До цього ми багато років існували без власного простору, ніде не збиралися (мається на увазі учасники колективу Ensemble Nostri Temporis). У нас вже назріла така проблема, що в нас є по декілька музичних проектів у кожного, але просто немає де репетирувати, де ми можемо збиратися, робити концерти, не залежати ні від кого. Ми відкрилися у квітні, а за місяць до цього в Одесі з’явився Urban Music Hall.

Любов: Відкриття камерних просторів демонструє спільні процеси для всієї України. В цьому зараз є нагальна проблема. Розвитком майданчиків для такої музики частіше за все займаються якраз приватні ініціативи, які розуміють важливість питання.

Джерело: https://www.facebook.com/urbanmusichall

 

Чому слухати нову музику краще в камерній атмосфері?

Максим: Зараз на глобальному рівні йде пошук іншого формату для академічної музики і навіть для музики загалом. Йде зближення зі слухачем. Мені не дуже подобається традиційна ситуація, коли приїздить зірка Х, грає з оркестром, усі відкривши рота послухали і розійшлися. А поговорити? Ми хочемо такий простір, де не буде майже жодної межі між слухачем та виконавцем. Як духовно, так і фізично: виконавець може спілкуватися з публікою, а публіка — жваво реагувати на музику.

Любов: Ми підходимо до тих традицій музикування, які були характерні для Європи XVIII століття.

Максим: Вся ж класична музика починалась із салонів, а це саме спілкування. Шуберт свою нову сонату презентував не перед тисячею слухачів у величезній залі, а саме в таких камерних просторах.

 

Что почитать: Из участницы в жюри ОМКФ: Екатерина Молчанова об украинском кино и советах молодым актерам

 

Я не розумію сучасного мистецтва

Люди не цікавляться тим, чого не розуміють, тому що бояться виглядати дурними. Ви, мабуть, часто стикаєтеся з фразою «я не розумію сучасного мистецтва», але як цьому зарадити?

Любов: Що таке сміх? Це виявлення протесту. Ти прийшов, тобі незрозуміло, ти не хочеш бути дурнем. Треба висміяти те, що відбувається. Якщо тебе підхоплять інші, ти відчуваєш, що правий. Нормальний сміх — сміх співучасті. Нова найновіша музика — це часто іронічна музика. Концерт airborne extended (Австрія) в рамках камерної програми Hand Made на Odessa Classics — це дуже серйозний концерт іронічної музики.

Максим: Багато людей, що не є в музиці, думають, що це звучить, ніби дивна імпровізація. Але зазвичай це дуже чітка нотація, суворо прописаний ритм, усе строго занотовано, навіть коли, здавалося, людина просто ляпає клапанами на флейті.

Любов: Слухач завжди пропускає крізь себе менше, аніж виконавці, хоча б тому, що не бачить нот. Заохочую аудиторію дивитися партитуру. Ось чому власне в новій музиці сцена не повинна бути відірвана від зали: коли ти можеш підійти близько до партитури, інструментів. Коли ти розумієш, як виглядає те, що звучить, це змінює твою уяву про музику.

Джерело: https://www.facebook.com/urbanmusichall

 

Як музикант працює із твором нової музики? Часто ж нові композиції не можна послухати, тому що немає записів. Із Чайковським усе ж простіше?

Максим: В класичній музиці є традиція, як твір має виконуватися. А з іншого боку — чи всі розуміють, чому Чайковський має виконуватися саме так? Щодо сучасних композиторів, часто немає аудіозаписів нових творів, тому потрібно уявити, як це виконати. Процес дослідження музичного твору відбувається по-різному. Композитори не прилітають з Місяця, вони не якісь інопланетяни, що не мають жодного стосунку до культурної традиції. Навіть у новій музиці, що створюється буквально у нас на очах, є свої традиції. Є свої умовні закони, яким потрібно слідувати. Але все ж таки кожен автор — це свій світ, який ти маєш розпізнати. Зазвичай це дуже цікава робота. В одного автора можуть бути різні твори, і ти не знаєш, чого від нього очікувати. А буває, різних авторів береш, а в них одне й те ж саме. Фактично ми говоримо про створення нової традиції: вона жвава, тому що майже нічого не заперечує. На відміну від сталої класичної традиції, де існує дуже вузька межа можливостей.

Любов: В класичній музиці обмежень більше, аніж того, що дозволяється. Мені здається, що саме через це є певний супротив людей. Музика здорової людини не може існувати в системі постійних обмежень.

Джерело: https://www.facebook.com/urbanmusichall

 

Цікаво, що і в новій музиці, яка нібито протиставляється класичній парадигмі, є свої тренди і традиції. Розкажіть про це детальніше.

Любов: У нової академічної музики є певні тренди. В основному ця музика пов’язана з підтримкою певних інституцій, які тенденції задають. Це схоже на те, як ми пишемо гранти. Наприклад, ми знаємо, що у 2018-му всі підтримують домашніх тварин. Тому можемо продумати концепцію концерту і назвати його «Композитори та їхні улюбленці» — і будемо в тренді, зможемо отримати фінансування на свій проект і просунути ідею нашої музики. Завдяки чомусь подібному існує і нова музика: коли приїдеш на фестиваль, чуєш приблизно однакові твори. Іноді доходить до смішного, коли є два прийоми, і поки ти не вставиш їх у свій твір, він не вважається трендовим. Але якщо говорити про великі імена сучасної академічної музики, то вони знаходяться поза цими обмеженнями — їм вже дозволено. Є інша пастка — коли у композитора створюється власний стиль і від нього вже очікується, що він буде писати в цьому стилі. Часто композитор залишається у цій пастці, змушений тиражувати свій стиль.

Максим: Якщо ти професійний композитор, твій заробіток — це твоя музика. Коли композитор потрапляє у систему замовлень, то мусить створювати музику не просто так, а під запит, під конкретне виконання. Від нього вимагають певного штибу запису партитур, яскраво оформлених та водночас зрозумілих (щоб нестандартно було, більш яскраво). Композитор, що відсилає свої партитури на різноманітні конкурси чи резиденції, має на це зважати. Те, як звучить, — це ще невідомо, а те, як записано, бачать усі, тож вигляд партитури — це надзвичайно важливо (приймуть до виконання партитуру, лише коли вона цікаво записана).

Джерело: https://www.facebook.com/urbanmusichall

 

Люди, які виходять із зали

Як ви ставитеся до того, що на ваших концертах люди виходять із зали? Наприклад, коли під час виступу вашого колективу люди йшли, чи не ображало це вас?

Максим: Наївно сподіватися, що всі розуміють нову музику. Це все-таки музика для певного кола, вона не може бути зрозумілою для всіх. Для декого і поп-музика може бути незрозумілою, люди можуть виходити із зали під час концерту. Однак якщо це зала на 3000 людей і двоє вийшло — це непомітно. У камерній атмосфері, де сидить 30 людей і двоє вийшло, — це вже 1/10 зали.

Любов: На камерні концерти ми запрошуємо людей, які розуміють на що вони йдуть. Тобто люди йдуть на певну естетику. В рамках серйозного класичного фестивалю Odessa Classics у людей є певні очікування стосовно того, якою має бути музика. Й іноді очікування не виправдовуються. Просто тоді я розумію, що до нас доходить не та аудиторія. Їй треба вийти, щоб атмосфера в залі була більш сприятливою. І це не проблема музики. Якщо вам не подобається Мона Ліза — це не проблема Мони Лізи. Вона довела, чому вона висить у Луврі.

Максим: Як кажуть: мистецтво не має прикрашати, мистецтво має атакувати. Коли тобі класно на концерті, мабуть, це не мистецтво. Може, це музейний експонат.

Любов: Залишатися чи йти, якщо вам не подобається музика, — це питання настирливості. Наскільки ви хочете піти далі своєї зони комфорту? Наскільки ви хочете розуміти чи відчувати музику? Якщо ви хочете мати великі м’язи, їх потрібно тренувати. Якщо ви готові, що вас будуть обливати холодною водою, тоді ви будете проходити через дискомфорт, щоб отримати новий досвід. Нова музика — це певний екстрим. Але екстремальні види спорту не всім подобаються, і це нормально. Передумовою любові до сучасної музики є слухацький досвід. Мета таких концертів — щоб людина отримала той досвід, якого вона в інший спосіб не набуде.

Джерело: https://www.facebook.com/urbanmusichall

 

Что почитать?

Лауреатка ОМКФ Тоня Ноябрева: «Если хочешь снимать — вставай и делай!»

ТЕСТ: Какой ты пиарщик?

5 цитат: життєва мудрість Ади Роговцевої

ForshMag - полезный городской интернет-журнал.
Использование материалов ForshMag разрешено только с предварительного согласия правообладателей при наличии активной ссылки на источник.

О журнале

Связь с редакцией: forshmag@impacthub.odessa.ua
Проект

Подписаться