#Учиться #Делать #Отдыхать

Бізнес-моделі в креативних індустріях: як заробити на улюбленій справі?

Фестивалі, ремесла, архітектура, IT тощо — креативне підприємництво, і це не тільки спосіб самовираження, воно може бути досить прибутковою справою та повноцінним бізнес-проектом. У цьому Forshmag запевнив Володимир Воробей — CEO агенції економічного розвитку PPV Knowledge Network, що спеціалізується на зеленій економіці та креативному підприємництві. Володимир Воробей розказав, як і завдяки чому креативна справа може перетворитися на потужний бізнес.

Володимир Воробей

А взагалі, навіщо потрібні креативні індустрії? — «Вони надають сенс, контекст і напрям розвитку традиційним галузям економіки. Театру не буде без актора, логістичної галузі — без продукту мистецтва, товару — без гарної упаковки, яку зробив дизайнер».

 

 

Які бувають бізнес-моделі, та як зрозуміти, що вона — ваша?

На якій стадії підприємцю слід задуматися про бізнес-модель? Насправді до цього моменту проект має пройти через декілька стадій: створення ідеї (що, кому, чому та як?), перевірка обраної стратегії при обмеженому бюджеті (наявність так званого мінімально необхідного продукту) і тільки потім масштабування і вихід на нові ринки. Саме на цьому етапі слід удосконалити просту бізнес-модель, створену напочатку, перевірену часом і підтверджену попитом на ваш продукт.

Одним із простих інструментів для планування бізнес-моделі є канва бізнес-моделювання — таблиця, яку слід заповнити, перш ніж переходити до запуску продукту. Засновнику потрібно відповісти для себе на низку питань: яку проблему вирішує створення нового продукту, як цю проблему вже вирішили конкуренти, у чому унікальність вашого рішення? А також треба описати, яка ваша перевага (та, яку не можна скопіювати), хто ваші клієнти, структуру доходів і витрат. Приклади оформлення канви для різних видів мікробізнесу можна подивитися у дослідженні «lдеї для мiкробiзнесу: практичнi поради» від PPV Knowledge Networks у партнерствi з центром пiдтримки бiзнесу DYB Ukraine.

Чим бізнес-модель відрізняється від стратегії? За словами Володимира Воробея, бізнес-модель — це не лише спосіб заробити прибуток, щоб виплатити собі заробітну плату, а спроможність заробити набагато більше потрібної суми. Перший етап — віднайти свій продукт, за який готові заплатити на ринку.

 

«Важливо не потрапити у пастку, яку ще називають „релігійне переконання“: коли засновник безумовно впевнений, що його бізнес-модель „працює“, хоч насправді це не так».

 

Модель додаткових товарів, рекламна, аукціонна або проектна — варіантів монетизації свого продукту безліч. Головне те, що їх ще можна поєднувати та не обмежувати свій вибір на лише одній. Бюджетна модель побудована на операційній ефективності всіх ресурсів. Проектна базується на великій кількості послуг для клієнта: з великого різноманіття ваших проектів він може два-три вибрати для себе.

 

Читайте також: Как вести социальный бизнес: советы от предпринимателей

 

Креативні та прибуткові: міські ярмарки як бізнес-проект

В останні роки різдвяні ярмарки набули великого економічного значення для міст через притягнення туристів. В Європі ярмарки організовують у Манчестері, Ексетері, багатьох містах Німеччини (дохідна частина складає 5 млрд євро у Німеччині та 90 млн фунтів у Манчестері), в Україні — у Львові, Чернівцях, Маріуполі. Середня тривалість їх від чотирьох до шести тижнів, а кількість відвідувачів сягає від 500 тис. осіб. Як наслідок, ярмарки впливають на розвиток малого бізнесу, туризму, культури, громадської активності та урбаністики. Організаційні та фінансові моделі для міських святкових ярмарків мають враховувати всі сфери та наскрізні теми.

 

«Бізнес-модель ярмарків базується на дотаціях міського бюджету. Завдяки цьому стала можлива участь багатьох підприємців на ньому, бо вони не працюють безкоштовно».

 

Ідеї доходів ярмарку такі: надходження від оренди торгових павільйонів, розміщення реклами, спонсорство, гранти, бюджет міста, продаж сувенірної продукції тощо. Серед типових витрат — електроенергія, промоція заходу, монтаж і демонтаж будинків, встановлення декорацій, культурно-розважальна програма та заробітна плата персоналу. Ризики такого проекту теж існують: це незадовільність громадян рівнем організації, погодні умови, невигідні умови для багатьох сторін проекту.

Стосовно економічного впливу — ярмарки створюють безліч робочих місць: арт-менеджер, куратор, ландшафтний дизайнер, волонтери та аніматори — лише частина людей, які можуть приєднатися до організації свята в місті. Більше про організацію місцевих ярмарків у світі можна почитати у дослідженні «Сталість святкових міських ярмарків» від PPV Knowledge Network.

Різдво в Дрездені

 

Реалії креативного підприємництва в Україні

Порівнюючи український та міжнародний досвід, 40 % креативних підприємців у Європі мають бізнес-плани. Компанії з більшою кількістю працівників частіше матимуть чітко прописану модель ведення бізнесу. Для порівняння, зі 100 компаній, в яких працює лише власник бізнесу, 26 матимуть бізнес-план, а в компаніях із кількістю працівників п’ять і більше 50 матимуть бізнес-план (за даними дослідження «Потреби підприємців креативної економіки у фінансуванні»).

 

Українські реалії такі, що переважна більшість респондентів мають сумніви щодо наявності в них бізнес-моделі: 42 % зазначили, що вони думають, що мають бізнес-модель. Лише 17 % без сумніву відповіли на це питання. Майже 60 % респондентів вийшли на ринок, не будучи впевненими у своїй бізнес-моделі.

 

Потреби підприємців креативної економіки у фінансуванні, PPV KnowledgeNetworks, 2017

 

«Типова помилка у мисленні креативних підприємців в Україні — вони занижують свою цінність ринку, платять собі зарплату таку, що є в рази меншою, ніж середня по галузі, наприклад. Таким чином, у них вистачає грошей на подальший розвиток проекту. Така стратегія не є прибутковою, а лише „на виживання“».

Низький відсоток брендів із наявною бізнес-моделлю — це потенційна точка розриву для української креативної економіки. Із ключових проблем: 80 % підприємців не знають інвесторів та не володіють інформацією про залучення інвестицій, 70 % не знають, як проводити переговори з інвесторами.

 

Что почитать:

В ногу с терминами: что такое краудфандинг?

Как бизнесу использовать искусство. И наоборот

Как создать свою коллекцию. Опыт молодого дизайнера Яна Степаненко

ForshMag - полезный городской интернет-журнал.
Использование материалов ForshMag разрешено только с предварительного согласия правообладателей при наличии активной ссылки на источник.

О журнале

Связь с редакцией: forshmag@impacthub.odessa.ua
Проект

Подписаться